Skip to main content

Paznicul intransigent la Douro

De neclintit în mijlocul resacului: așa sfidează un far de la coasta portugheză a Altanticului valurile, vântul și vremea.

Farul Farol de Felgueiras

În secolele 15 și 16, Portugalia a fost una dintre națiunile fruntașe de navigatori, cunoscută pentru călătoriile de explorare care au deschis orizonturi și pentru accesul la căi maritime noi. Multe personalități extraordinare s-au supus adversităților adesea mortale ale mării: Vasco da Gama a descoperit ruta maritimă spre India. Bartolomeu Dias a fost primul care a înconjurat Capul Bunei Speranțe. Pedro Álvares Cabral este considerat descoperitorul oficial al Braziliei. Fără inovații tehnice nu ar fi fost atunci posibil să se deplaseze limitele lumii cunoscute. Tipuri noi de nave, hărți maritime mai precise și mijloace ajutătoare, precum cvadrantul și bastonul lui Iacob, au condus exploratorii curajoși în locuri tot mai îndepărtate ale celor șapte oceane.

Pentru a preveni naufragiile și rătăcirile, deja din Lumea Antică se aprindeau faruri la țărm. Cu progrese mari în tehnologia construcțiilor și iluminării, în secolul 18 au luat naștere primele faruri așa cum le cunoaștem astăzi. Ca puncte fixe vizibile din depărtare ele ușurează navigația echipajelor vaselor și simultan avertizează împotriva porțiunilor de coastă periculoase. Din ele face parte și Farol de Felgueiras, care veghează asupra intrării din Atlantic în direcția Porto.

O bucată de istorie maritimă

Din vărsarea lui Douro portughez, unde se întâlnesc fluviul cu Atlanticul, acolo tronează dana lui Farol de Felgueiras. Această intrare maritimă a fost problematică de multă vreme din cauza acumulării de nisip condiționate natural și unui canal navigabil periculos. Ambele au provocat tot mereu naufragii. Cu traficul maritim progresiv și semnificația economică ascendentă a portului Porto, în secolul 19 a apărut necesitatea pentru o organizare mai sigură și mai rezistentă a intrării în port. Construcția danelor din anii 1790 și 1857 a permis stabilizarea canalului navigabil.

Farul Farol de Felgueiras a fost construit în 1886. Pentru un far este relativ mic, deoarece are o înălțime de numai zece metri. Și forma hexagonală, zidită din granit rezistent, este mai degrabă neremarcabilă. Ceea ce îl face spectaculos este poziția lui – la sfârșitul danei Felgueiras la vărsarea în Atlantic. Zidul cheiului este boltit, astfel încât apa este acumulată sus prin el. Chiar și în caz de valuri puține se formează spumă și vuiește spectaculos în jurul acestui monument iconic din Porto.

Sub domnia mareelor

Farol de Felgueiras se află pe o dană la malul drept al Douro. Umplutura masivă care ajunge departe în mare este fixată printr-un zid de piatră puternic. Dana are rolul de spărgător de valuri în acest mod, pentru a proteja intrarea în Douro. Chiar la capăt se află farul, care este expus acolo unor condiții deosebit de potrivnice. Câteodată se sparg valuri deasupra lui Farol de Felgueiras care sunt de două ori mai mari decât acesta! Aceasta impune cerințe enorme de la construcție și materiale.

Rezistent la coroziune împotriva apei sărate, rezistent împotriva forței valurilor, stabil chiar și în condiții de vânturi puternice: datorită poziției expuse unui mediu extenuant, Farol de Felgueiras trebuie să facă față unor imensități de la edificarea lui. Pentru a se putea măsura cu această provocare, au fost necesare răspunsuri inovatoare de la gânditori progresiști. Astfel, inginerii constructori au proiectat o construcție care oferă o suprafață de atac prin vânt mică. Ca material s-a selectat granitul, care datorită caracterului lui robust rezistă mult timp. Straturi anticorozive prelungesc durata de viață a componentelor din fier sau oțel, de exemplu, balustradele, ușile sau acoperișul. Datorită acestei arte inginerești, farul rezistă încă forțelor naturii, chiar și după 140 ani.

Un simbol care dăinuie

Datorită modernizărilor periodice, Farol de Felgueiras a rămas în pas cu vremurile și a putut astfel să își îndeplinească rolul în mod fiabil: în anul 1955 a fost dotat cu o lentilă Fresnel de al doilea ordin, care la fiecare cinci secunde emite un fulger de lumină roșu cu o rază de acțiune de nouă mile marine. În anul 1979 a urmat automatizarea, controlată de la o distanță de numai câțiva kilometri din Leça situat în nordul farului. În 2009 a fost inițial oprit: cu excepția sirenei de ceață Farol de Felgueiras nu a mai funcționat.

La 13 decembrie 2021, responsabilii au decis totuși să repună în funcțiune farul datorită semnificației lui istorice. De atunci, el ghidează din nou navigatorii din toată lumea în mod sigur prin intrarea în Douro. Farol de Felgueiras reprezintă pretenția ridicată a constructorilor de a se opune forței gigantice a apei și, astfel, de a-i feri pe ceilalți de daune – remarcabil, fiabil și suveran.

mastering horizons

Imersați-vă și uimiți-vă

Nu suntem singurii care ne preocupăm cu îmblânzirea forței apei în mod remarcabil. Mulți alți oameni acceptă zilnic această provocare captivantă. În rubrica noastră mastering horizons vi se deschid perspective noi asupra unuia dintre elementele cele mai valoroase ale Pământului!